تصویری وارونه از شیعه

علی رغم این که قرار شد دیگر بحث قمه زنی ادامه نیابد و خوانندگان محترم خود با خواندن مطالب، به حق یا ناحق بودن مواضع طرفین (طرفداران یا مخالفین قمه زنی) رای دهند، اما اصرار برادر گرامی «1شیعه» (با این که خودشان هم پیشنهاد اختتام این بحث را پذیرفته بودند) و با گذاشتن کامنت های مختلف در این وبلاگ و نوشتن جوابیه های مختلف در وبلاگ خودشان، بنده را بر آن می دارد که اشاره ای به استنادات ایشان نموده و در حد بضاعت و آگاهی خویش مطالبی را بیان کنم.

پس از درج خبر دیدار برخی از اعضای جامعه مدرسین با حضرت آیت الله وحید خراسانی، در خبرگزاری ها، برادری به نام علوی ذیل آن خبر کامنتی گذاشت مبنی بر این که دفتر معظم له این خبر را تکذیب کرده و گفته اگر بناست خبر منتشر شود باید کامل منتشر شود. همانجا و در جواب این برادر عرض کردم که بنده خبر را تولید نکرده ام بلکه از خبرگزاری ها گرفتم، بهتر است از  دفتر ایشان بخواهند که خبر را تکذیب کرده یا اصل خبر را منتشر کنند.

امروز 1شیعه نوشته است که دفتر معظم له خبر را تکذیب کرده و آدرس خبرگزاری فردا را که تکذیبیه در آن درج شده آورده است. گر چه سایت رسمی آیت الله وحید نه اصل خبر و نه تکذیبیه را درج نکرد ولی چون بنده اصل خبر را از خبرگزاری ها نقل کردم، انصاف حکم می کند که این تکذیبیه را نیز درج کنم. البته اصل دیدار که یک ساعت هم طول کشیده تکذیب نشده بلکه عنوان کرده اند که مطالب تحریف شده و نظر حضرت آیت الله وحید خراسانی در خصوص شعائر حسینی همان سخنرانی اربعین ایشان است.

اما در همان جوابی که برای کامنت آقای علوی گذاشتم عرض کردم که در این خبر(که ظاهرا تکذیب شده) بنده هیچ تعارضی با سخنرانی اربعین ایشان ندیدم. (برای مطالعه ی اصل سخنرانی به سایت آیت الله وحید خراسانی مراجعه کنید.) قدر مسلم این است که از این نمد کلاهی برای طرفداران قمه زنی در نمی آید. اگر منظور ایشان از این بخش فرمایش ایشان است که: « فقيه اينانند كه مي‌گويند: سينه بزنيد، زنجير بزنيد، خون هم جاري بشود، بشود!» البته هر انسان عاقلی می داند جاری شدن خون به واسطه سینه و زنجیر بسیار تفاوت دارد با جاری شدن خون توسط قمه و شمشیر.

 

به هر حال آقای 1شیعه متن مفصلی را در جواب این حقیر نوشته اند که بند به بند مورد بررسی قرار می دهم:

ایشان نوشته اند:

 

«چند روزيست كه در صدد نوشتن يك مقاله بوده ام در مورد شعيره مقدسه قمه زني و برخوردهايي كه از جوانب مختلف با اين قضيه شده است:

از موضع واقعي مقام معظم رهبري گرفته تا موضع كساني كه به خيال دفاع از ايشان يا دفاع از نظام و حتي شايد دفاع از تشيع برخورد مخالف دارند و تا موضع مراجع عاليقدري چون حضرات آيات عظام شيرازي، روحاني، بهجت، وحيدخراساني و ... و مدافعان قمه زني؛ همه و همه را از ديدگاه خود بررسي و جمع بندي منصفانه كنم اما فرصت تلاش معاش و كارهاي ديگر تا كنون مجال آن را فراهم نكرده است كه كار به اتمام برسد؛ تا اينكه در روزهاي قبل حوادث جالبي رخ داد كه ديدم حيف است بي تفاوت از كنار آنها بگذريم.»

 

بنده ضمن استقبال از مطالبی که در این باب نوشته اند و در آینده خواهند نوشت، می خواستم از محضرشان استدعا کنم منظورشان را از «موضع واقعی مقام معظم رهبری» بیان کنند. اگر قائلند که نظرات علما را نباید تحریف کرد.

 

آقای 1شیعه در ادامه ضمن تشریح خبر آیت الله وحید و تکذیبیه ی دفتر ایشان که در بالا بدان اشاره شد، با شعف تمام از شکست مخالفان قمه زنی سوالات ذیل را مطرح کرده و طلب پاسخ نموده اند که با هم می خوانیم:

 

«مخالفان قمه زني:

o    بيانات آيت الله العظمي وحيد خراساني را كه در جلسه خصوصي بوده منتشر كردند در حالي كه ايشان حتي يك خبرنگار را در اين جلسه نپذيرفته و تصريح كرده اند كه راضي به انتشار نبوده اند.

o    بيانات ايشان را گزينشي منتشر كرده اند در حالي كه اگر بنا به مصالح خودشان مي خواستند منتشر كنند بايد كل يكساعت را بدون دخل و تصرف منتشر مي كردند.

o       مطالبي برخلاف نظرات ايشان را به ايشان نسبت داده اند.»

 

اگر آنچه این برادر از قول آیت الله وحید نقل کرده اند و در بالا ذکر شده، درست باشد، هر کس این کار را کرده باشد، اشتباه کرده و نمی بایستی این کار صورت می گرفت. اما بسط این کار به «مخالفین قمه زنی» اشتباهی است که سنگینی اش کمتر از اشتباه آن دسته نیست. بنده هم موافقینی از قمه زنی را سراغ دارم که خلاف هایی به مراتب بدتر و حتی اخلاقی از ایشان سر زده و می زند، آیا جایز است بگویم تمامی موافقین قمه زنی این کاره اند؟!

 

« o براي اثبات نظر خود، نظر فقهي حضرت آيت الله العظمي بهجت در مورد قمه زني را به كمك رسانه ها وارونه جلوه دادند.

o    فيلمي را كه خودشان از آيت الله العظمي بهجت تهيه كرده بودند با تقطيع و به صورت گزينشي منتشركردند:http://www.youtube.com/watch?v=XoS8iTb2PBw »

 

من واقعا از این شیوه سخن گفتن این برادر در شگفتم. چه کسی برای اثبات نظر خود نظر فقهی آیت الله بهجت را به کمک رسانه ها وارونه جلوه داده است؟ هم اکنون کتاب وزین «قمه زنی؛ سنت یا بدعت؟» نوشته جناب آقای «مهدی مسائلی» در مقابل من است که تمامی ادله ی طرفداران قمه زنی در آن موشکافی شده و ضمن شرح تاریخی و بررسی همه جانبه ی موضوع، نظرات ده ها تن از علمای متقدم و متاخر آورده شده اما هیچ نامی از آیت الله بهجت آورده نشده است.

در خصوص فیلم هم  آقای 1شیعه برای بنده هنوز این مشکل را حل نکرده اند که کجای این فیلم از نظر ایشان ایراد دارد؟ کجای فیلم تقطیع شده؟ فیلم کاملی که نزد ایشان است و تقطیع نشده چیست؟ من ابتدا فکر کردم که آدرسی را که ایشان برای فیلم گذاشته اند اصل فیلم (به قول ایشان تقطیع نشده) را گذاشته ولی وقتی مراجعه کردم باز همان فیلم بود. این سوال را قبلا هم از ایشان کرده ام که ایشان با کجای این فیلم مخالفند؟ آیا مدعی هستند که این فیلم جعلی است؟ آیا این کسی که در این فیلم است آیت الله بهجت نیست؟ آیا روی فیلم ایشان صداگذاری کرده اند؟ اصلا فرض کنیم که این فیلم تقطیع شده. فرمایش ایشان در خصوص نظر آیت الله آسید ابولحسن اصفهانی که کامل است.

بد نیست سوال دیگر بنده را هم جواب دهند آیا کسانی که این فیلم را منتشر کردند نظر آیت الله بهجت را وارونه جلوه دادند، یا کسانی که با ساخت سی دی مشکوک «حقیقت مظلوم» که در بندهای بعدی به آن می پردازم، حقیقت را وارونه جلوه می دهند که می گویند شخصا از زبان آیت الله بهجت شنیده اند که آسید ابولحسن اصفهانی قمه زنی را واجب کرده(!!!) و در یک سال بیش از 700 مجتهد (!!!) در نجف قمه زدند؟!

 

«o       مدافعان قمه زني را بدون دلايل كافي متهم به تحريف احاديث كردند.

o       آنان را بدون دلايل كافي متهم به تحريف نظرات علما كردند.

o       آنان را بدون دلايل كافي متهم به حيله و فريبكاري نموده اند.»

 

در خصوص این که مدافعان قمه زنی را بدون دلایل کافی متهم به تحریف احادیث کردند، کسانی که می خواهند دلایل کافی این اتهام را بدانند ارجاع می دهم به کتاب «قمه زنی، سنت یا بدعت؟» نوشته ی «مهدی مسائلی» انتشارات «گلبن» اصفهان به شماره تلفن: 2229900-0311

در مورد این که آنان را بدون دلایل کافی متهم به تحریف نظرات علما کردند، مراجعه کنید به پاراگراف بالایی و نمونه ی ذکر شده را مطالعه فرمایید. و البته وقتی مورد اول و دوم مسجل شد، خود به خود مورد سوم تثبیت شده است.

 

« oآنان را بدون دلايل كافي متهم به انتشار سي دي هاي حقيقت مظلوم به صورت بسيار انبوه و با بودجه‌هاي مشكوك در تمام كشور نمودند كه در اين مورد شخص بنده با جستجوي فراوان در قم نتوانستم دسترسي پيدا كنم و از طريق دوستان از اصفهان بطور اماني چند ساعته تهيه كردم و يكي ديگر از دوستان ديگر در همينجا نوشتند با مشكلات فراوان تهيه كرده اند.»

 

در مورد سی دی حقیقت مظلوم بنده در اولین روزهایی که باب صحبت با این برادر باز شد عرض کردم در همان سال انتشار این سی دی، (سه یا چهار سال پیش) به شکل گسترده ای در قم توزیع شد و تقریبا هر کس اراده می کرد اصل یا کپی آن در اختیارش قرار می گرفت. اما اگر این بزرگوار حالا دنبال این سی دی می گردند و پیدا نمی کنند، بحث دیگری است. و البته اگر به حقیر نشانی بدهند، علی رغم میل باطنی ام که اشاعه ی آن را درست نمی دانم، برایشان با پست پیشتاز ارسال خواهم کرد. ضمن این که طرفداران محترم قمه زنی در اول محرم سال گذشته (86) نیز کتابی در قطع کوچک تحت همان عنوان قمه زنی سنت با بدعت، در تیراژ وسیعی منتشر کرده و با بسته بندی شکیل شبانه داخل بسیاری از خانه های قم انداختند. در آن کتاب سعی کرده بودند دلایل قمه زنی را تشریح کرده و برایش توجیهی دست و پا کنند.

اگر فراموش نکرده باشم آقای 1شیعه در همان کامنت های اولیه مدعی برخورد با تهیه کنندگان این سی دی شده بودند که خدمتشان عرض کردم تا آنجا که من اطلاع دارم جناب آقای احمدی اصفهانی (همان سخنرانی که آن افترا را در این سی دی به آیت الله بهجت بسته اند.) تا به امروز با همان روال گذشته ی خود در حال اجرای برنامه های سخنرانی در شهر قم است که البته اگر عمری باقی باشد، در مورد شخص ایشان و بیاناتشان در یک پست جداگانه مطالبی در آینده خواهم نوشت.

 

«o    توهين و تهمت هاي متعدد ديگر كه در سطح جامعه و اينترنت و رسانه ها با صرف بودجه هاي بيت المال و در تيراژ وسيع منتشر نمودند.

o    صرف بودجه بيت المال نظام اسلامي در تبليغات يكطرفه بدون دادن كوچكترين فرصت دفاع رسمي به طرف مقابل حتي با استفاده از بودجه خودش (جز در مورد وبلاگها و سايتهاي شخصي)

o    برخوردهاي انتظامي در سراسر كشور با امري مذهبي كه در مورد قمه زني كه نهايتا پس از ضرب و جرح و هتك و حبس و توليد مشكلات فراوان ؛ در پايان ماه صفر آقاي مكارم شيرازي در شبكه اول سراسري فرمودند : همه افرادي كه قمه مي‌زنند با اخلاص اين كار را انجام مي‌دهند اما راه را اشتباه رفته اند ... دست‌هايي در كار است كه مي‌خواهد اين قبيل اقدامات را اسباب تنش قرار دهد اما بايد آن‌ها را ناكام بگذاريم.»

 

بنده از همان ابتدای مباحثی که با این برادر داشتم هم از توهین و تهمت تبری جسته و هم کار کسانی را که به توهین و تهمت متوسل می شوند، شماتت کرده ام. برای مثال ایشان خبری را از سایت شیعه آن لاین آورده و دور کلمات توهین آمیز را نشانه گذاری کرده بودند که بنده هم تایید کردم که با این کار موافق نیستم. اما این که فقط مخالفین قمه زنی را بخواهند با این چوب بنوازند به دور از انصاف است اولا همه ی کسانی که مخالف قمه زنی هستند لزوماٌ متصف به این صفات نیستند، ثانیا با گذری کوتاه به سایت تطبیر که (ایشان به آن سایت بسیار ارادت دارند) می توان فهرستی از اتهامات واهی و اکاذیب را که به مخالفین قمه زنی وارد کرده است، تهیه نمود.

در مورد مطلب دوم هم اگر در همان زمان حیات حضرت امام که قمه زنی را منع کردند، کسانی که طرفدار این فعل بودند پا پیش گذاشته و با طرح دلایل منطقی و بدون شائبه ای بحث در مورد ضرورت انجام این کار را مطرح می کردند، امروز کار به اینجا نمی رسید. مسئله اینجاست که از همان زمان، این افراد (از عالم تا عامی شان) بدون توجه به حکم رهبر یک کشور با اقداماتی لج بازانه سعی در سخیف کردن حکم حکومتی کردند و اگر نخواهیم همه ی ایشان را مقصر جلوه دهیم باید سران شان را مقصر بدانیم که به تحریک عوام دست زده اند. طبیعی است هیچ نظامی در هیچ کجای دنیا به شما اجازه ی دهن کجی به قوانین را نمی دهد.

در مورد فرمایش آیت الله مکارم هم ضمن ابراز خوشوقتی از این که بالاخره شما برای منافع خودتان هم که شده برای ایشان شأنی قائل شده و مطلبی را ذکر کرده اید، باید بگویم مطلب ایشان به هیچ وجه ناظر به این نیست که شما اجازه دهید قمه زنانی که راه را اشتباه رفته اند کار خودشان را بکنند و مزاحمشان نشوید تا نکند اسباب تنش فراهم شود، بلکه نظر ایشان را می توان این گونه تفسیر کرد که باید این افراد را از جهالت خارج کرده و از این که باعث تنش شوند، جلوگیری کرد.

 در پایان از این برادر گرامی استدعا دارم همانگونه که حقیر به بند بند مقاله ی ایشان پرداختم، ایشان نیز اگر قصد جواب دارند به همین شیوه عمل کرده و از کلی گویی و پریدن به شاخه های دیگر بپرهیزند.